Bu sitede bazı çerezler bulunmaktadır. Siteye göz atmak için devam edin.

Bulmaca Karelerinden Umuda Projesi ( BuKa )

 

Yakup Gözderesi, Tıp Fakültesi, 2. Sınıf öğrencisi:

Ben, “Ne kadar çok insanın hayatına dokunursam o kadar iyi, o kadar mutlu olacağım.” ilkesiyle hareket eden, yaşarken yaşatan, topluma faydalı bir birey olabilmeyi amaç haline getirmiş bir üniversite öğrencisi, Anadolu Vakfı bursiyeriyim. Ben isterim ki, her üniversite öğrencisi bir gönüllülük projesinde yer alsın. Örneğin, ayda bir kere Down Sendromlu çocuklarla boyama faaliyeti yapsın veya Lösemili çocuklarla drama etkinlikleri yapsın… İsmail Hakkı TONGUÇ ne güzel söylemiş: “Söylemek, yazmak, konferans vermek gibi çalışmaların hiçbiri, yapmanın yerine geçemez ve onun kadar kuvvetli olamaz.”

Beni harekete geçiren şeylerden birisi hiç kuşkusuz “Neler yapıyorsun?” sorusu olmuştur. Gerek Anadolu Vakfı yöneticileri her karşılaşmamızda, gerekse Anadolu Vakfı Mentorluk Programı kapsamında kendisiyle görüştüğümüz mentorum her görüşmemizde sordu bu sihirli soruyu…

Ben de düşündüm, araştırdım. Neler yapabilirim, topluma nasıl daha fazla fayda sağlayabilirim? Ve öğrendim ki bulmaca çözmenin, özellikle sudokunun, Alzheimer üzerinde bir etkisi varmış. Sonra sordum kendi kendime, acaba biz yaşlı bireylerle bulmacalar çözsek onların ileride Alzheimer’a yakalanmasını geciktirir miyiz, diye. Hatta sadece bu da yetmez, onlara bağlama da çalayım, onlarla sohbet edelim, sosyal etkinlikler, eğlenceler düzenleyelim. İyi de tek başına olmaz ki… Arkadaşlarımla paylaştım bu fikrimi. Güzel bir de isim koyduk projemize: Bulmaca Karelerinden Umuda (BuKa).

 

Şimdi size projeyi anlatayım kısaca:

BuKa, Alzheimer farkındalığı özelinde, yaşlı bireylere psikososyal açıdan destek sağlamayı amaçlayan bir sosyal sorumluluk projesi. Bilişsel ve sosyal olarak iki ana temel üzerine konumlanmış, her ikisini birlikte yürütmeyi amaçlayan bir girişim. Bilişsel anlamda yaşlı bireylere uygulanacak zihinsel hafıza egzersizleri ve bulmacalar, sosyal anlamda ise yaşlılara psikolojik anlamda iyi gelecek müzikli, eğlenceli günler planlanıyor. Örneğin, Yeşilçam Günü’nde oturup hep birlikte filmler izleyecek, bunları konuşacağız. 23 Nisan etkinliğinde civar okullardan bir birinci sınıf, gösterisini huzurevimizde yapacak. “Herkesin Doğum Günü” etkinliğinde ise bütün yaşlılar bir günlüğüne doğum günü çocuğu olacak.

Planlanan Etkinlikler: Yeşilçam film günleri, Yılbaşı partisi, Herkesin doğum günü, Tango ve dans etkinliği, 23 Nisan etkinliği, Halk oyunları gösterisi, Müzikli, sohbetli etkinlikler, Piknik, barbekü, iftar organizasyonları vb.

Yıllık takvim uygulanıp proje sonuçlandığında, sosyal kısmı anlatmak için gönüllülük yapılan saat, katılan kişiler, ulaşılan kişi sayısı gibi veriler kullanılacak. Bilişsel kısmı için ise, yapılan faaliyetlerin (hem zihinsel egzersizlerin hem de sosyal etkinliklerin) etkinliğini ölçmek, önce-sonra kıyası yapılacak. Bu kapsamda, yaşlıların mental durum, günlük yaşam aktivitesi ve ruhsal durumlarındaki değişimlerin değerlendirilmesi ve senelik sosyal etkinlik ve zihinsel egzersizin bunlar üzerindeki etkisinin ortaya konması amaçlanmakta. Bu, aynı zamanda projeyi bilimsel ve objektif bir zemine oturtacak ve bize kantitatif veriler sunacaktır. Çünkü, Söz Uçar, Yazı Kalır.

Zuhal UZUN, Tıp Fakültesi, 3. Sınıf öğrencisi:

Bir grup gönüllü arkadaş olarak BuKa projesi sayesinde gerçekleştireceğimiz etkinlikler ile yaşamları monotonlaşan, dışarıya bağımlı hale gelen ve pek çok hastalık açısından risk grubunda olan, yaşlı bireylerimiz için, onların hayatlarına biraz olsun dokunabilecek olmanın heyecanı ve gururu içerisindeyim. Böylece günlük hayatın koşuşturmacasından biraz olsun uzaklaşabilmek, başkalarına yararlı olabilmenin verdiği huzuru hissedecek olmak benim için en büyük kazançlar olsa gerek. Bu doğrultuda BuKa’nın sadece bizim yaşlılarımıza yardım ettiğimiz faaliyetler olmaktan ziyade yaşlılarımızın da gerek hikaye ve deneyimleri ile gerekse edindirdikleri duygular ve düşünceler ile bize yardımcı olacakları bir proje olması en büyük düşümdür.

Burak GÜN, Uluslararası İlişkiler Bölümü, 2. Sınıf Öğrencisi:

Projemizi harika koordine eden arkadaşım Yakup bu fikriyle beni aradığından beri böyle bir düşünceyi hayata geçireceğimiz için epey heyecanlıyım. Gerek projenin muhtevasını, gerekse metodolojisini belirlerken grup üyeleri olarak daima bir fikir teatisi içerisindeydik, bu da bizleri şimdiden uyumlu bir ekip yaptı. Aynı bütünleşmeyi proje kapsamında tanışacağımız insanlarla da yaşayacağımızı umuyorum. Hepimizin yetenek ve becerilerimize göre muhtelif roller oynayacağımız, çeşitliliğin renk katacağı bir proje bu; bu renklilik hem bizim hem muhataplarımız için çok kıymetli zira projemizi sıradanın dışında kılmak ancak böyle mümkün.

Celal KOÇYİĞİT, Hukuk Fakültesi, 1. Sınıf öğrencisi:

BuKa sorunluluk projesinde yer aldığımız için topluma, insanlara yararlı, duyarlı ve bir şeylerin farkında olduğumuz bireyler olduğumuzu hissettirdi. İnsanlarla iletişime geçmek, bir şeyler paylaşmak hızla akan yaşamımızda zaman ayırılmayan bir dilim oluverdi. Bu projede yer alarak bizim amacımız elimizden geldiği kadar mutluluğa ihtiyacı olan insana ulaşıp onlara mutluluk olabilmektir.

İrem KOÇYİĞİT, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü, 3. Sınıf öğrencisi:

Projeyi ilk duyduğumda çok mutlu olmuştum. Seve seve bu ekibin bir parçası olmayı kabul ettim. Tanışma toplantımızda ne kadar doğru bir yolda olduğumu bir kez daha fark ettim. Çünkü bir üniversite öğrencisi olarak, hele de bir PDR bölümü öğrencisi olarak insanlara minicik de olsa bir faydamın olması benim için müthiş bir fırsattı. Ayrıca büyüklerimizin yaşadıklarından, deneyimlerinden öğreneceğimiz çok şeyin olduğunu düşünüyorum. Bu yüzden de oldukça mutluyum. Bu projeyle onları güldürebilirsek, hayatlarına dokunabilirsek ne mutlu bize... Çünkü buna çok ihtiyacımız var. En çok da gülmeye!